Επιλογή και αρμοδιότητες Υπεύθυνου/ης Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών (YΣΕΦΕ) Γυμνασίων, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ για το 2025-2026

Η εγκύκλιος για την επιλογή και αρμοδιότητες Υπεύθυνου/ης Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών (Y.Σ.Ε.Φ.Ε.) των Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.)

1. Διαδικασία επιλογής Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.

Η επιλογή Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. γίνεται σε συνεδρίαση του συλλόγου των διδασκόντων/ουσών της σχολικής μονάδας. Μετά την εκδήλωση σχετικού ενδιαφέροντος, ο σύλλογος με απόφασή του ορίζει για ένα σχολικό έτος έναν/μία εκπαιδευτικό μεταξύ εκείνων που πρόκειται να διδάξουν τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών στη σχολική μονάδα, ως Υπεύθυνο/η για το Σχολικό Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών (Σ.Ε.Φ.Ε.) που χρησιμοποιεί η σχολική μονάδα και στο οποίο μπορούν να υλοποιηθούν εργαστηριακές δραστηριότητες στα γνωστικά αντικείμενα της Φυσικής, της Χημείας, της Βιολογίας και της Γεωλογίας – Γεωγραφίας.

Επισημαίνεται ότι η απόφαση του συλλόγου αφορά κατά προτεραιότητα στους/στις εκπαιδευτικούς που πρόκειται να διδάξουν τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών ως πρώτη ανάθεση.

2. Καθήκοντα Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.

Ο/Η Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. είναι υπόλογος/η έναντι της Διεύθυνσης της οικείας σχολικής μονάδας για κάθε θέμα που σχετίζεται με το Σ.Ε.Φ.Ε. Φροντίζει για την καλή λειτουργική και οργανωτική κατάσταση του χώρου και του εξοπλισμού του Σ.Ε.Φ.Ε. και παρακολουθεί την καθημερινή λειτουργία του.

Στα πλαίσια των καθηκόντων του/της:

  • Τηρεί βιβλίο υλικού του Σ.Ε.Φ.Ε.
  • Τηρεί αρχείο με τα τεχνικά εγχειρίδια των οργάνων του Σ.Ε.Φ.Ε., τους εργαστηριακούς οδηγούς, τις ασκήσεις και οποιοδήποτε άλλο έντυπο ή ηλεκτρονικό υλικό συμβάλλει στην αρτιότερη εκπαιδευτική αξιοποίηση του Σ.Ε.Φ.Ε.
  • Τηρεί το ημερολόγιο του εργαστηρίου (βιβλίο συμβάντων) και παρακολουθεί την ενημέρωσή του, σε συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς που κάνουν χρήση του Σ.Ε.Φ.Ε.
  • Σε συνεργασία με τους/τις άλλους/ες εκπαιδευτικούς που πρόκειται να διδάξουν τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών στην οικεία σχολική μονάδα, συντάσσει πρόγραμμα λειτουργίας του Σ.Ε.Φ.Ε. και συντονίζει την εφαρμογή του. Το πρόγραμμα το καταθέτει στη Διεύθυνση της σχολικής μονάδας, η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου της τήρησής του.
  • Συνεργάζεται σε τακτική βάση με τον/την Υπεύθυνο/η του οικείου Ε.Κ.Φ.Ε. και φροντίζει για τη διευθέτηση κάθε οργανωτικού, τεχνικού ή άλλου προβλήματος, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του Σ.Ε.Φ.Ε. του οποίου έχει αναλάβει την ευθύνη.
  • Προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια στους/στις άλλους/ες εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν το Σ.Ε.Φ.Ε. (ενδεικτικά, επικουρεί στην προετοιμασία των εργαστηριακών δραστηριοτήτων και παρίσταται ως δεύτερος/η διδάσκων/ουσα, όπου είναι απαραίτητο και εφόσον είναι εφικτό).
  • Επιμελείται τη συντήρηση και επισκευή των οργάνων του Σ.Ε.Φ.Ε.
  • Ενημερώνει έγκαιρα τη Διεύθυνση της οικείας σχολικής μονάδας για τις απαιτούμενες δαπάνες και την προμήθεια των αναγκαίων αναλωσίμων ειδών του Σ.Ε.Φ.Ε.
  • Φροντίζει για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας και υγιεινής του Σ.Ε.Φ.Ε.
  • Στο τέλος του διδακτικού έτους συντάσσει ετήσια έκθεση, στην οποία συμπεριλαμβάνει ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία από τη λειτουργία του Σ.Ε.Φ.Ε., τις προτάσεις του και οτιδήποτε θεωρεί χρήσιμο για τη βελτίωση της λειτουργικής του κατάστασης. Η έκθεση υποβάλλεται στη Διεύθυνση της οικείας σχολικής μονάδας και κοινοποιείται στο οικείο Ε.Κ.Φ.Ε.

Επισημαίνεται ότι ο/η Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. αναλαμβάνει την ευθύνη του Σ.Ε.Φ.Ε. ως αποκλειστική εξωδιδακτική απασχόληση κατά την κατανομή των εξωδιδακτικών εργασιών από τον σύλλογο των διδασκόντων και των διδασκουσών της σχολικής μονάδας, σύμφωνα με το άρθρο 14Α του ν. 4186/2013 (Α΄ 193), όπως προστέθηκε με την παρ. 14 του άρθρου 66 του ν. 4386/2016 (Α΄ 83).

3. Διευκρινίσεις επί του ορισμού Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.

i) Σε κάθε σχολική μονάδα ορίζεται ένας/μία (1) Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.

ii) Αν σε σχολική μονάδα υπάρχουν δύο (2) ή περισσότερα Σ.Ε.Φ.Ε., ορίζεται ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. ένας/μία (1) εκπαιδευτικός για κάθε Σ.Ε.Φ.Ε., ώστε να δίνεται η δυνατότητα σε όσο το δυνατόν περισσότερους/ες εκπαιδευτικούς να ασκήσουν καθήκοντα Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.

iii) Αν σε σχολική μονάδα υπάρχουν περισσότερα του ενός (1) Σ.Ε.Φ.Ε. και αυτά αντιστοιχούν σε διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο των Φυσικών Επιστημών, όπως Εργαστήριο Φυσικής, Εργαστήριο Χημείας, Εργαστήριο Βιολογίας, Εργαστήριο Γεωλογίας – Γεωγραφίας, ορίζεται στο καθένα από αυτά ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. εκπαιδευτικός του αντίστοιχου κλάδου, εφόσον αυτό είναι εφικτό.

iv) Αν σε σχολική μονάδα με δύο (2) ή περισσότερα Σ.Ε.Φ.Ε., ορισθεί ένας/μία (1) Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. για περισσότερα του ενός (1) Σ.Ε.Φ.Ε., για οποιονδήποτε λόγο, αυτός/ή απαλλάσσεται από τις εφημερίες.

v) Αν σε σχολικό συγκρότημα, στο οποίο στεγάζονται περισσότερες από (1) μία σχολικές μονάδες, υπάρχει μόνον ένα (1) Σ.Ε.Φ.Ε., ορίζονται ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. ένας/μία (1) εκπαιδευτικός από κάθε σχολική μονάδα.

vi) Ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. σχολικής μονάδας τοποθετείται, κατά προτίμηση, εκπαιδευτικός που πρόκειται να διδάξει τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών σε αυτή για τουλάχιστον τρεις (3) ημέρες την εβδομάδα.

vii) Εάν εκπαιδευτικός καλύπτει, στη σχολική μονάδα που ανήκει, τη διδασκαλία μαθημάτων Φυσικών Επιστημών σε λιγότερες από τρεις (3) ημέρες την εβδομάδα και συμπληρώνει το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριό του/της σε άλλη ή σε άλλες σχολικές μονάδες, στην οποία ή στις οποίες έχουν ήδη ορισθεί Υ.Σ.Ε.Φ.Ε., μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. στη σχολική μονάδα που ανήκει.

viii) Εάν εκπαιδευτικός έχει ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. σε σχολική μονάδα και πρόκειται να διδάξει μαθήματα Φυσικών Επιστημών και σε άλλη ή σε άλλες σχολικές μονάδες προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου του/της και στην οποία ή στις οποίες, για οποιονδήποτε λόγο, δεν μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. άλλος/η εκπαιδευτικός που πρόκειται να διδάξει μαθήματα Φυσικών Επιστημών σε αυτή ή σε αυτές, τότε ο/η πρώτος/η εκπαιδευτικός μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. και στην άλλη ή στις άλλες σχολικές μονάδες. Στην περίπτωση αυτή ο/η εκπαιδευτικός απαλλάσσεται από τις εφημερίες σε όλες τις σχολικές μονάδες στις οποίες έχει ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε.

ix) Δεν μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. ο/η Διευθυντής/ντρια σχολικής μονάδας. Κατ’ εξαίρεση, μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. ο/η Διευθυντής/ντρια σχολικής μονάδας, εφόσον είναι ο/η μοναδικός/ή υπηρετών/ούσα εκπαιδευτικός που πρόκειται να διδάξει σε αυτή τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών.

x) Δεν μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. ο/η Υποδιευθυντής/ντρια σχολικής μονάδας. Κατ’ εξαίρεση, μπορεί να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. ο/η Υποδιευθυντής /ντρια σχολικής μονάδας, εφόσον είναι ο/η μοναδικός/ή υπηρετών/ούσα εκπαιδευτικός που πρόκειται να διδάξει σε αυτή τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών.

xi) Σε περίπτωση κατά την οποία σε σχολική μονάδα δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον για τη θέση Υ.Σ.Ε.Φ.Ε., γίνεται υποχρεωτική ανάθεση [αρ. 101, παρ. 2 του ν. 4823/2021 (Α΄ 136)] σε εκπαιδευτικό μεταξύ εκείνων που πρόκειται να διδάξουν σε αυτή τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών και κατά προτεραιότητα σε εκείνους/ες που πρόκειται να τα διδάξουν ως πρώτη ανάθεση.

xii) Επειδή η υλοποίηση εργαστηριακών δραστηριοτήτων στα γνωστικά αντικείμενα των Φυσικών Επιστημών αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας των εν λόγω γνωστικών αντικειμένων, σε περίπτωση κατά την οποία δεν είναι δυνατόν να ορισθεί ως Υ.Σ.Ε.Φ.Ε. σχολικής μονάδας μόνιμος/η εκπαιδευτικός ή αναπληρωτής/τρια εκπαιδευτικός πλήρους ωραρίου, μπορεί να ορισθεί και αναπληρωτής/τρια εκπαιδευτικός μειωμένου ωραρίου.

Με ευθύνη των Διευθύνσεων των σχολικών μονάδων να ενημερωθούν ενυπόγραφα όλοι/ες οι εκπαιδευτικοί που μπορούν να διδάξουν τα μαθήματα Φυσικών Επιστημών.

Το έγγραφο