Τράπεζα Θεμάτων. Χρήσιμος οδηγός με νομοθεσία, θέματα και πρόσθετο υλικό
Δημιουργήσαμε αυτόν το κόμβο για την ενημέρωση των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών σχετικά με την Τράπεζα Θεμάτων (συνεχής ενημέρωση…)
1.Τι είναι η Τράπεζα Θεμάτων;
Η Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδασκαλίας και ως τέτοιο πρέπει πρώτα από όλα να αντιμετωπίζεται. Ως παιδαγωγικό εργαλείο υπηρετεί τη διαδικασία αξιολόγησης και στόχο της έχει να διευκολύνει και όχι να ελέγξει, να προσανατολίσει και όχι να δεσμεύσει. Παράλληλα, αποτελεί μια βάση πληροφοριών που υπερβαίνει τη χρηστικότητα της βαθμολόγησης και δίνει δυνατότητα για ευρύτερη αποτίμηση και επανασχεδιασμό του μαθήματος και της διδακτικής πράξης.
Τα επιλεγόμενα σε κάθε γνωστικό αντικείμενο θέματα συνδέονται άμεσα με τις κατευθύνσεις του Προγράμματος Σπουδών, τις συνθήκες και την ποιότητα του διδακτικού έργου και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών. Με αυτή την έννοια τα θέματα πρέπει να απηχούν την πραγματικότητα τη σχολικής εργασίας. Να είναι αποτελεσματικά σε σχέση με τους επιδιωκόμενους στόχους που ορίζεται να επιτευχθούν. Να διαθέτουν την αρετή της διακριτικότητας, δηλαδή να επιτρέπουν να διαπιστωθεί η ύπαρξη μαθητών με διαφορετικό επίπεδο ικανότητας – ανταπόκρισης.
Ως θέμα νοείται κάθε εξεταστικό αντικείμενο που βαθμολογείται με το 1/4 της εκατοντάβαθμης κλίμακας (25 μονάδες). Κάθε ενότητα θεμάτων βαθμολογείται με το 1/2 της εκατοντάβαθμης κλίμακας (50 μονάδες) και θεωρείται ότι αποτελείται από δύο (2) θέματα. Με απόφαση του Ι.Ε.Π., καθορίζεται σε ποιο μάθημα επιλέγονται θέματα ή ενότητα θεμάτων.
2.Ποιες τάξεις αφορά;
Από το 2022-2023 αφορά τις Α’ και Β’ και Γ’ τάξεις των Λυκείων (ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.).
3.Ύλη και Τρόπος Εξέτασης – Νομοθεσία
Οι αποφάσεις που καθορίζουν την ύλη και τον τρόπο διεξαγωγής είναι οι παρακάτω:
- Σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν.4692/2020, για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) με τυχαία επιλογή (κλήρωση) από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) και κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες το αντίστοιχο μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
- ΦΕΚ 5787 τ.Β’ (30-12-2020) – Υπουργική απόφαση για την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) με τροποποίηση την 30η Απριλίου 2022 στο ΦΕΚ 2136 τ.Β’
Για το σχολικό έτος 2022-2023:
- ΦΕΚ 4450 τ.Β’ (22-8-2022) η απόφαση με θέμα: Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα της Α’,Β’ και Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για το σχολικό έτος 2022-2023.
- ΦΕΚ 4678 τ.Β’ (6-9-2022): «Τροποποίηση της υπό στοιχεία 102474/Δ2/20-08-2021 υπουργικής απόφασης «Ομάδες και κλάδοι μαθημάτων, τρόπος και χρόνος εξέτασης και βαθμολόγησης, ορισμός και υποχρεώσεις επιτηρητών, υποχρεώσεις μαθητών κατά τη διάρκεια της εξέτασης, τρόπος διατύπωσης των θεμάτων, βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, αναβαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων του Γενικού Λυκείου, τρόπος φύλαξης των γραπτών και κάθε άλλο σχετικό θέμα» (Β’ 4134).»
- ΦΕΚ 4820 τ.Β’ (13-9-2022): «Καθορισμός των «Γραπτώς Εξεταζόμενων» μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και των Λυκείων των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, της εξεταστέας ύλης και του τρόπου αξιολόγησης αυτών κατά το σχολικό έτος 2022-23, βάσει του άρθρου 9 του ν. 4692/2020 (Α’ 111).»
- ΦΕΚ 5503 τ.Β’ (25/10/2022): «Καθορισμός των «Γραπτώς Εξεταζόμενων» μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της Β’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, της εξεταστέας ύλης και του τρόπου αξιολόγησης αυτών κατά το σχολικό έτος 2022-2023, βάσει του άρθρου 9 του ν. 4692/2020 (Α’ 111).»
- ΦΕΚ 13 τ.Β’ (9/1/2023): «Καθορισμός των «Γραπτώς Εξεταζόμενων» μαθημάτων στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, της εξεταστέας ύλης και του τρόπου αξιολόγησης αυτών κατά το σχολικό έτος 2022-2023, βάσει του άρθρου 9 του ν. 4692/2020 (Α’ 111).»
Για το σχολικό έτος 2021-2022:
- ΦΕΚ 4134 τ.Β’ (9-9-2021) με θέμα: «Ομάδες και κλάδοι μαθημάτων, τρόπος και χρόνος εξέτασης και βαθμολόγησης, ορισμός και υποχρεώσεις επιτηρητών, υποχρεώσεις μαθητών κατά τη διάρκεια της εξέτασης, τρόπος διατύπωσης των θεμάτων, βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, αναβαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων του Γενικού Λυκείου, τρόπος φύλαξης των γραπτών και κάθε άλλο σχετικό θέμα».
- ΦΕΚ 4254 τ.Β’ (15-9-2021) με θέμα: «Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα της Α’ και Β’ τάξης Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις για το σχολικό έτος 2021-22»
- ΦΕΚ 4380 τ.Β’ (22-9-2021) με θέμα: «Καθορισμός των «Γραπτώς Εξεταζόμενων» μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και των Λυκείων των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, της εξεταστέας ύλης και του τρόπου αξιολόγησης αυτών κατά το σχολικό έτος 2021-2022, βάσει του άρθρου 9 του ν. 4692/2020 (Α’ 111).»
- ΦΕΚ 5197 τ.Β’ (10-11-2021) η απόφαση με θέμα: «Καθορισμός των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της B’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, της εξεταστέας ύλης και του τρόπου αξιολόγησης αυτών κατά το σχολικό έτος 2021-2022, βάσει του άρθρου 9 του ν. 4692/2020 (Α ́ 111) »
- ΦΕΚ 5824 τ.Β’ (14-12-2021) με θέμα:Τροποποίηση της υπό στοιχεία Φ4/141050/ΓΔ4/04-11-2021 απόφασης της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός των ”Γραπτώς Εξεταζόμενων” μαθημάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της B’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. στο πλαίσιο της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, της εξεταστέας ύλης και του τρόπου αξιολόγησης αυτών κατά το σχολικό έτος 2021-2022, βάσει του άρθρου 9 του ν. 4692/2020 (Α’ 111)» (Β’ 5197), ως προς την ύλη του μαθήματος «Ιστορία της Τέχνης» του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών.
- Τροποποίηση της απόφαση για τα ΕΠΑΛ (ΦΕΚ 2241 τ.Β’ 9-5-2022)
4.Που μπορώ να δω τα Θέματα;
Η Τράπεζα Θεμάτων εμπλουτίζεται συνεχώς. Μπορείτε να αναζητήσετε τα θέματα ανά τύπο Λυκείου (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ), τάξη και μάθημα, στο σχετικό κόμβο του ΙΕΠ, ή κάνοντας κλικ στην παρακάτω εικόνα:
5.Είμαι εκπαιδευτικός. Που μπορώ να δω συγκεντρωτικά την ύλη και τις οδηγίες για τα μαθήματα;
Στον ιστότοπο της ΔΔΕ Λευκάδας έχουμε συγκεντρώσει όλες τις οδηγίες διδασκαλίας των μαθημάτων ανά βαθμίδα και τύπο σχολείου. Για όλες τις οδηγίες, δείτε εδώ. Ειδικά για τα γραπτώς εξεταζόμενα που θα συμμετέχουν στην Τράπεζα Θεμάτων, μπορείτε να επισκεφτείτε τον κόμβο του ΙΕΠ και να τα αναζητήσετε ανά τύπο σχολείου, τάξη και μάθημα, κάνοντας κλικ στην εικόνα που ακολουθεί:
6.Είμαι εκπαιδευτικός. Υπάρχει κάπου πρόσθετο υποστηρικτικό υλικό;
Χρήσιμο υποστηρικτικό υλικό για την Τράπεζα Θεμάτων μπορείτε να δείτε στον ιστότοπο του ΙΕΠ. Αξίζει να δείτε τη γενική παρουσίαση, με πληροφορίες για την αξιοποίηση των θεμάτων, το σχολιασμό τους και να λύσετε πιθανές απορίες:
Επιπλέον μπορείτε να δείτε υλικό το οποίο εκπονούν οι Επιστημονικές Ομάδες Επιλογής Θεμάτων (Συντονιστές), και οργανώνεται και ταξινομείται ανά γνωστικό αντικείμενο. Σε πρώτη φάση αναρτάται το υλικό που παρουσίασαν οι Συντονιστές των Επιστημονικών Ομάδων Επιλογής Θεμάτων στο πλαίσιο της ενημερωτικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στις 26/10/2021 προς τους/τις Οργανωτικούς/-ες Συντονιστές/-τριες και τους/τις Συντονιστές/-τριες Εκπαιδευτικού Έργου από όλα τα ΠΕΚΕΣ της χώρας. Δείτε το εδώ
Τέλος, για συνεχή ενημέρωση επισκέπτεστε τακτικά τον κεντρικό κόμβο του ΙΕΠ: